En el seu llibre La migración digital,
Lorenzo Vilches fa una àmplia reflexió sobre les tecnologies digitals, la televisió
i Internet. Un dels capítols d’aquest llibre està dedicat a la narració hipertextual.
Exposaré algunes dues de les idees principals que permeten entendre millor com
funciona la hipertextualitat i quina funció pot desenvolupar en el nou món
digital.
La imatge mosaic
Vilches compara la narració hipertextual amb la imatge mosaic, de tal
manera que ja no existeix un tot complert i lineal, que s’ha de reproduir
sempre en el mateix ordre. Ara, gràcies a les escriptures hipertextuals, se apunta a la sustitución de partes o
secuencias de continuidad narrativas para presentarnos un mosaico, que nos
devuelve el tiempo y el espacio en una sola unidad.
Intel·ligència col·lectiva
A la narració hipertextual, igual com passa amb la imatge mosaic, es passa
de la dimensió col·lectiva de la cultura de masses (que està gobernada per una
intel·ligència individual perpetuada en els conceptes d’autor i de text) a la
dimensió de les noves economies narratives i de representació generades en els
nous mitjans d’intel·ligència col·lectiva. Un dels exemples més clars d’aquesta
idea és la Wikipedia i el seu
sistema de compartir información creada de manera col·lectiva i anónima.
Vilches ho defineix de forma precisa:
“El hipertexto contiene nuevos modos de
organización del conocimiento a través de nuevos soportes y de nuevas lógicas
de gestión de ese conocimiento. Esto es lo que a fin de cuentas está siendo
afectado en las formas no-lineales de la cultura hipertextual: las tecnologías
intelectuales de la comunicación, la escritura, el arte de narrar son efectos
de una inteligencia colectiva”.
La visió de Vilches del hipertext comptaria amb una objecció de Kerckhove, qui critica (crec que encertadament) parlar d'una inteligència col·lectiva, preferint el terme "inteligència connectada"
ResponderEliminar