lunes, 27 de abril de 2015

Incorporació d'Internet a la realitat diària


Des del seu origen militar la concepció d'Internet va ser absolutament utilitarista, la seva creació va respondre a una necessitat de comunicació segura i aquest aspecte va ser un dels primers que va patir canvis, primer molt lents, només organismes militars i universitats van introduir aquest tipus de comunicació, desprès es van incorporar grans empreses i poc a poc, quan els ordinadors personals ja havien entrat en la major part de les llars del primer mon, va canviar la nostra forma de correspondència amb aplicatius de correu electrònic i l'accés a alguna informació molt concreta que començava a mostrar-se en la xarxa de xarxes.

Internet ha canviat el nostre concepte de "parlar", però sobre tot ha canviat el nostre concepte de "veure" el mon i de viure'l. Avui Internet, és el diccionari i l'enciclopèdia, el traductor i l'accés més immediat al coneixement actual i passat. Segons Manuel Castells Internet és un mitjà de comunicació i de relació essencial i encara ho serà més[1].

Des del seu origen militar la concepció d'Internet va ser absolutament utilitarista, la seva creació va respondre a una necessitat de comunicació segura i aquest aspecte va ser un dels primers que va patir canvis, primer molt lents, només organismes militars i universitats van introduir aquest tipus de comunicació, desprès es van incorporar grans empreses i poc a poc, quan els ordinadors personals ja havien entrat en la major part de les llars del primer mon, va canviar la nostra forma de correspondència amb aplicatius de correu electrònic i l'accés a alguna informació molt concreta que començava a mostrar-se en la xarxa de xarxes.

Internet ha canviat el nostre concepte de "parlar", però sobre tot ha canviat el nostre concepte de "veure" el mon i de viure'l. Avui Internet, és el diccionari i l'enciclopèdia, el traductor i l'accés més immediat al coneixement actual i passat. Segons Manuel Castells Internet és un mitjà de comunicació i de relació essencial i encara ho serà més[1].

Avui en dia els exemples concrets s'estenen des de la comunicació personal instantània, o no, a través d'Internet, al possible treball en equip a través d'entorns i arxius amb possibilitat de compartir-los i per tant de treballar en un mateix projecte, estant físicament a quilometres de distància. Això ha permès la composició d'equips de treball i d'investigació transfronterers. També tot el mon de les xarxes socials (facebook, twitter,etc) i les eines de "publicació" a Internet (webs o blogs, amb totes les variants), que permeten el contacte casi directe i l'accés a informació permanentment actualitzada.
 
Internet es va convertir ràpidament en un nou canal secundari per als mitjans de comunicació, primer de la premsa escrita i després de la ràdio i la televisió, convertint-se en el únic canal universal que podia suportar la transmissió de tots ells; altra característica és la seva capacitat de comunicar d'un a molts (com els canals clàssics), però també d'un a un i de molts a un, per tant és un canal personalitzable; la possibilitat d'interactuació, el fa bidireccional; i la capacitat d'arribar pràcticament a tothom el transforma en il·limitat.
 
Actualment ja podem dir que és un mitjà en si mateix, qualitativament diferent a la resta de mitjans de comunicació al poder combinar en el mateix procés informatiu els llenguatges i els recursos propis de la resta de mitjans. És un mitjà multilingüe, hipertextual, personalitzable i que admet els accessos directes als altres mitjans[2]



[1] Castells, M (2000). Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la
información y el conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya
[2] Zárraga, J.L.(2009) Los medios de comunicación en Internet.


[1] Castells, M (2000). Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la
información y el conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya
[2] Zárraga, J.L.(2009) Los medios de comunicación en Internet.

No hay comentarios:

Publicar un comentario