Vull aturar-me en analitzar la teoria dels jocs i la seva relació amb el
món hipertextual. Com havíem vist amb el cas de la Internet, aquesta teoria
també té un origen en el camp militar, i es desenvolupa especialment a partir
de 1944 i la publicació del llibre Theory
of Games and Economic Behavior de Oskar Morgenstern i John Von Neumann. A
grans trets, podem dir que la Teoria de Jocs es desenvolupa a partir del fet
que un individu es relaciona amb un altre o altres individus; sigui de la
manera que sigui. En principi, la teoria s’encarrega d’analitzar les relacions
racionals dels homes, però també ho pot fer amb totes les classes d’interaccions
humanes.
Hi ha dos grans classes de jocs que desenvolupa la teoria:
1)
Jocs
de plantejament estratègic o no cooperatiu (dos jugadors): cal especificar allò
que els jugadors poden o no poden fer, i a partir d’això cada jugador busca la
estratègia òptima (que depèn en gran part del que cada jugador pensa que farà l’altre).
Són jocs competitius de suma zero (el que guanya un jugador ho perd l’altre),
entre els quals podem trobar els escacs.
2)
Jocs
coalicional o cooperatiu (diferents jugadors): aquí no es pot estipular cap
tipus de regla, doncs la negociació entre els jugadors és sempre indeterminada.
Per tant, enlloc d’especificar estratègies el que cal és analitzar els models
de coalició. La conclusió a la que es va arribar és que existeix una noció d’equilibri,
la qual comporta que l’elecció estratègica de cada jugador és la resposta
òptima a les eleccions estratègiques dels altres jugadors.
Dins la Teoria de Jocs podem trobar molts tipus de jocs, i per tant només
es presentaran uns pocs:
a)
Jocs cooperatius:
dos jugadors negocien quant volen invertir en un negoci.
b)
Jocs
d’informació perfecta: tots els jugadors coneixen els moviments que han fet els
altres jugadors.
c)
Jocs
simultanis: els jugadors mouen simultàniament o desconeixen els moviments anteriors
dels altres jugadors.
Com es pot aplicar la Teoria de Jocs al món hipertextual? Moltes de les
teories lògiques es basen en el llenguatge de la teoria, i els jocs es fan
servir per a crear programes que interactuen entre ells. Per altra banda, hem
de considerar que el nostre cervell hipertextual, igual com la xarxa, està
preparat per a prendre decisions simultàniament. A més, aquestes decisions han
de modificar-se a mesura que els altres van prenent les seves decisions. Per
tant, per adaptar-se a les regles dels jocs, cal un cervell hipertextual, capaç
d’anar més enllà d’un pensament lineal. A més, el propi món hipertextual és un “joc”
on hem de prendre decisions segons ens van sorgint les oportunitats (obro o no
aquest enllaç, selecciono una pàgina o altra per a obtenir informació...) i a
més ens ensenya a cooperar i prendre decisions en comú.
No hay comentarios:
Publicar un comentario